کتابخانه عمومی شاهد شندآباد

وب سایت کتاب ودانش شندآباد shendilib.blog.ir

کتابخانه عمومی شاهد شندآباد

وب سایت کتاب ودانش شندآباد shendilib.blog.ir

کتابخانه عمومی شاهد شندآباد

این وب در بردارنده خدمات فرهنگی وارایه فعالیتهای کتابخانه عمومی شاهد را دراختیار علاقمندان قرارخواهد داد.با پیشنهادات خود ما را در شفاف تروبهتر شدن مطالب یاری فرمایید

پیام های کوتاه
کلمات کلیدی


 

علت نام گذاری 13 آبان به عنوان روز دانش آموز، کشتار تعداد زیادی از دانش آموزان در تجمع اعتراضی به حکومت طاغوت است.

13 آبان چه روزی است؟

13 آبان، تاریخ مهمی در جریان پیروزی و تدام انقلاب اسلامی ایران است. در این روز سه واقعه اتفاق افتاده است که هرکدام به نوبه خود باعث پیشبرد جریان مبارزات شدند. اولین واقعه تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه در سال 1343 است. دومین واقعه کشتار دانش آموزان بی گناه در سال 1357 و سومین رویداد نیز تسخیر لانه جاسوسی در سال 1358 توسط دانشجویان پیرو خط امام است.

تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه

در روز 13 آبان در سال 1343 فرمان تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه توسط شاه صادر شد. امام خمینی (ره) مبارزات خود علیه رژیم پهلوی را از سال 1341 در پی تصویب قانون انجمنهای ایالتی و ولایتی به صورت علنی آغاز کرده بود. وی در تاریخ 4 آبان همان سال سخنرانی کوبنده ای در مورد طرح کاپیتولاسیون انجام داد.

کشتار دانش آموزان در دانشگاه تهران

علت نام گذاری روز 13 آبان به عنوان روز دانش آموز، به شهادت رسیدن تعدادی از دانش آموزان تهرانی است. این دانش آموزان صبح روز 13 آبان سال 1357 برای اعتراض به حکومت پهلوی در محوطه دانشگاه تهران تجمع کرده بودند.

در حالی که انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی به روزهای سرنوشت سازی نزدیک می‌شد همه اقشار مردم ایران از زن و مرد و پیر و جوان، سعی در ایفا نمودن نقش تاریخی خود و عمل به تکلیف الهی داشتند. در این میان دانش‌آموزان و نوجوانان شور و حال دیگری داشتند. صبح روز 13 آبان 1357، دانش‌آموزان در حالی که مدارس را تعطیل کرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند. این جوانان پر شور و خداجو، گروه گروه، داخل دانشگاه شدند و به همراه دانشجویان و گروه‌های دیگری از مردم در زمین چمن دانشگاه اجتماع کردند.

ساعت یازده صبح، مأموران،‌ ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور در میان این جمعیت خروشان پرتاب کردند؛ اما، اجتماع کنندگان در حالیکه به سختی نفس می‌کشیدند، صدای خود را رساتر کرده و با فریاد الله‌اکبر، لرزه بر اندام مأموران مسلح شاه افکندند. در این هنگام تیراندازی آغاز شد و جوانان و نوجوانان بی‌گناه، یکی پس از دیگری، در خون خود غلتیدند. در این روز، 56 تن شهید و صدها نفر مجروح شدند.

بی گمان، دانش آموزان آگاه و رشید ما در مبارزه با استکبار، همواره نقشی فعّال و فراموش ناشدنی ایفا کرده اند. این عزیزان بودند که در 13 آبان 1357 از آیینه احساس و شعور مردم انقلابی و مسلمان ایران غبار برگرفتند و هویت مسلمانی، خوداتکایی و مبارزه با استکبار را به همگان آموختند.

تسخیر لانه جاسوسی

واقعه بعدی که یک سال بعد از کشتار دانش آموزان اتفاق افتاد، تسخیر لانه جاسوسی است. با پیروزی انقلاب اسلامی، امریکا تمام تلاش خود را برای به شکست انجامیدن نهضت مردم انجام داد. سفارت امریکا مرکز و کانون کارشکنی های امریکا در مسیر انقلاب بود. دانشجویان پیرو خط امام در روز 13 آبان در سال 1358 حماسه آفریدند و آخرین امید امریکا برای ایجاد خلل در عزم و خواست مردم را ناامید کردند.

کتابخانه عمومی شاهد شندآباد (آذربایجانشرقی)