کتابخانه عمومی شاهد شندآباد

وب سایت کتاب ودانش شندآباد shendilib.blog.ir

کتابخانه عمومی شاهد شندآباد

وب سایت کتاب ودانش شندآباد shendilib.blog.ir

کتابخانه عمومی شاهد شندآباد

این وب در بردارنده خدمات فرهنگی وارایه فعالیتهای کتابخانه عمومی شاهد را دراختیار علاقمندان قرارخواهد داد.با پیشنهادات خود ما را در شفاف تروبهتر شدن مطالب یاری فرمایید

پیام های کوتاه
کلمات کلیدی

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است


شاخصه مطالعه و سرانه عمومی آن در یک جامعه، در این روزگار تبدیل به یکی از معیارهای مهم در بررسی وضعیت عمومی آن جامعه تبدیل شده است. کشور ما در این باره مسیری نزولی را طی کرده است. اگر در دهه 60 شمسی با تیراژهای بالای 10 هزار عنوان روبرو بودیم؛ امروز با عدد 500 عنوان دلخوش هستیم و رغبتی به خرید کتاب از جانب مردم دیده نمی‌شود. 

از همین رو همواره در وضعیت قیاسی به سر می‌بریم که در فلان کشور وضعیت کتابخوانی خوب است و کشور خود را ملامت می‌کنیم. کمتر به دلایل علاقه‌مندی کشورهایی با سرانه مطالعه بالا مورد بررسی قرار گرفته است. برای مثال طراحی جلد کتاب یا کارهای گرافیکی کار شده در این حوزه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

یکی از فعالیت‌های مهم برخی از کشورها در تبلیغ کتاب مبلمان شهری است که عنصر کتاب را در برابر دیدگان عموم قرار می‌دهد و کتاب و مطالعه مسأله‌ و موضوعی پیش چشم مخاطب برای فکر کردن می‌شود. طراحی‌های زیبا و درخور توجه در فضاهای عمومی و البته کتابخانه‌ای، به شکل محسوسی مخاطب را به سمت و سوی کتاب و دوستی با آن می‌برد. چند نمونه از مبلمان‌های شهری با هدف ترغیب مردم به کتابخوانی را در زیر می‌بینید:


کتابخانه عمومی شاهد شندآباد (آذربایجانشرقی)

علیرضا مختارپور: از کتابداران توقع دارم که بخش عمده معرفی آثار در این نشست‌ها را بر عهده بگیرند و با حضور فعال در این نشست‌ها با انواع روش ارائه محتویات کتاب آشنا شوند.

ه گزارش لیزنا، علیرضا مختارپور، هدف اصلی جلسات نشست کتاب‌خوان را به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده با محوریت معرفی و ترویج مطالعه دانست و گفت: این برنامه، طرح ابتکاری نهاد کتابخانه‌ها در دوره فعلی نیست، بلکه طرحی است که از دیرباز در سراسر دنیا به اشکال مختلف برگزار شده است و در کشور ما نیز در برخی از شهرها و به همت تعدادی از کتاب دوستان، کتاب خوانان، کتابداران و اهالی کتاب برگزار می‌شود.

 

مختارپور درباره معنا و مفهوم کتاب‌خوان افزود: کلمه کتاب‌خوان در معنای نخست، اشاره به خواندن کتاب دارد و معنی دیگر آن، بهره‌مندی از خوان (سفره) گسترده کتاب و شرکت در این ضیافت آگاهی است.

 

وی درباره روش‌های مختلف برپایی اینگونه نشست‌ها گفت: این برنامه با شکل‌هایی مختلف در دنیا برگزار می‌شود. مثلا در برخی کشورها محافلی وجود دارد که افراد حاضر در یک نشست، کتابی را در جمع خود می‌خوانند و درباره آن صحبت می‌کنند.

 

او افزود: شکل دیگری از این گردهمایی بحث و گفتگوی جمعی درباره آثاری است که قبلا خوانده شده و در آن نشست مورد بررسی قرار می‌گیرد. نوع دیگر، گونه‌ای است که هر کدام از شرکت‌کنندگان گزارشی از کتابی را که قبلا خوانده‌ است را با سایر افراد به اشتراک می گذارند. بدین ترتیب در یک جمع مثلا ۱۰نفره، هر فرد یک کتاب را به صورت کامل خوانده و با ۹ اثر دیگر از طریق صحبت‌های دوستانش آشنا شده است. دعوت از نویسنده و صاحب‌نظران که با هدف خوانش و نقد کتاب برگزار می‌شود نیز، شکل دیگری از اینگونه فعالیت‌ها است.


کتابخانه عمومی شاهد شندآباد (آذربایجانشرقی)


سه دقیقه فرصت داری این کتاب را معرفی کنی!
کشور: 
 آلمان

 Book Slam  یا (معرفی ضربتی کتاب) روش ویژه ای برای  معرفی کتاب به کودکان و نوجوانان است.

این روش را  آکادمی رمشاید  Remscheid  در آلمان ایجاد کرده و اجرای  آن را به کتابخانه های عمومی و مراکزآموزشی در آلمان پیشنهاد  می کند. طرح Book Slam به صورت مسابقه اجرا می شود. در این مسابقه، هرکتاب باید در کمتر از سه دقیقه معرفی شود. این معرفی می تواند به صورت:

  • خواندن گزیده ای از کتاب باشد
  • خلاصه ای از داستان بصورت داستان گویی باشد
  • خودنگاره ای از شخصیت اصلی داستان باشد
  • مصاحبه ای با شخصیت اصلی داستان و یا نویسنده داستان باشد
  • گفت و گویی درباره موضوع اصلی کتاب باشد
  • ایفای نقش باشد
  • یک آگهی تبلیغاتی باشد
  • اجرای موسیقی باشد
  • .....

برای اجرای این مسابقه ابزار زیر نیزمورد نیاز است:  ....

  • کرنومتر
  • سوت
  • کارت هیئت داوران با اعداد یک تا ده
  • تخته سیاه \ flipchart
  • حدود  هفت تا ده کتاب، از بین کتاب های جالب و خواندنی برای کودکان و نوجوانان

پس از معرفی هر کتاب مخاطبان می توانند به آن نمره ای بین یک تا ده بدهند. مخاطبان حتی می توانند با سوت زدن معرفی کتاب را قطع کنند. گرداننده برنامه، امتیازات را روی تابلویی می نویسد.  بعد از معرفی  تمام کتاب ها، امتیازات را جمع بسته و کتاب برنده را معرفی می کند.

در پایان برنامه، همه کتاب های معرفی شده به نمایش گذاشته  می شوند.  در واقع این نمایشگاه  فرصت خوبی است تا کودکان و نوجوانان بتوانند نگاهی به کتاب ها بیاندازند و انگیزه ای برای خواندن بیابند. این برنامه ویژه نوجوانان دوازده سال به بالا است. کتابداران و مربیان می توانند  این مسابقه را در کتابخانه عمومی، مدرسه و یا هر جای دیگری به اجرا در آورند. آن ها می توانند خود این کتاب ها را معرفی کنند و یا نوجوانان این کار را انجام دهند.  

برگردان: 
 گروه مترجمان کتابک - ترانه وکیلی
کتابخانه عمومی شاهد شندآباد (آذربایجانشرقی)